Eerste indrukken van Suriname :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Suriname :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Suriname :)

Door: Liza van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Liza

11 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve allemaal,

Hier zit ik dan in ons appartementje in hartje Paramaribo, te genieten van mijn 1e Parbobiertje terwijl ik dit reisverslag typ.
Ik wil jullie eerst allemaal bedanken voor de leuke & lieve mailtjes/ kaartjes, en succeswensen! Afgelopen vrijdag heb ik nog een gezellig afscheidsfeestje gehad, wat meer voelde alsof ik mijn verjaardag aan het vieren was ;-)
Na een korte nacht was het zaterdagochtend eindelijk zover! Onze reis naar Suriname ging beginnen. Op het vliegveld werden wat traantjes gelaten, want het afscheid nemen van Jorrit, pap en mam vond ik wel moeilijk.
Gelukkig vloog de vliegreis letterlijk voorbij. We hebben gezellig gekletst en gelachen en wat films gekeken.
Onze lerares Brigitte had ons gewaarschuwd dat het wel even kon duren bij de douane op het vliegveld, maar we hadden ons hier al op ingesteld. Vanaf nu ging de relax- modus aan. Peer, de man van Brigitte was voor een aantal maanden in Suriname en kwam ons samen met Wim, een goede vriend van hen op het vliegveld ophalen.
Voordat we naar ons appartement gingen, hebben we een aantal boodschappen gehaald bij een Chinese supermarkt, zodat we de 1e dag vooruit konden. Het stikt hier in Suriname trouwens van de Chinese supermarkten, in elke straat is er wel een te vinden.
We waren meteen al erg tevreden over het appartement. Nadat we de kamers verdeeld hadden, zijn we eerst de koffers uit gaan laden. Omdat we moe waren van de lange reis wilde we eigenlijk gaan slapen. Maar de onderburen kwamen nog kennismaken. Dit zijn 3 leuke meiden, die aan de Pabo studeren en hier ook voor stage zijn.

We kenden de weg nog helemaal niet in Paramaribo, omdat het ook al donker was toen we aankwamen. Daarom hadden we zondags om 10.00 met Wim afgesproken om de stad te gaan ontdekken.
Op zondag is er een Javaanse markt in de buurt, waar je allerlei lekkernijen kunt kopen. Hier hebben we ook onze eerste Baka Bana geproefd, met natuurlijk de bijbehorende (pittige) pindasaus. Ik vond hem zonder de saus wel lekkerder.
Er moesten nog veel inkopen gedaan worden en dit hebben we dan ook meteen gedaan in een grote supermarkt. Daarna hebben we door de stad gereden en zijn we met een houten bootje op de Surinamerivier gaan varen. Na deze trip hebben we kennisgemaakt met de"'place- to- be": 't Vat. Dit is een eetcafé waar veel studenten komen. Je kunt hier Hollandse gerechten bestellen, zoals een frikandel.
We waren alle drie nog vermoeid van de reis en zouden de volgende dag om 07.00 op stage verwacht worden voor het kennismakingsgesprek. Ik was dan ook blij toen ik in mijn bed lag!

Netjes in ons witte uniform zijn we kennis gaan maken in het 's Lands Hospitaal. Nadat we even gewacht hadden, werden we meegenomen door zuster Sniphout. Dit is de praktijkbegeleidster van het 's Lands. We kregen een korte rondleiding en hebben wat afspraken gemaakt. De volgende dag werden we weer om 07.00 verwacht om te starten met de 1e stagedag.
Omdat we onze huisbazin nog niet hadden gezien zijn we daarna met haar kennis gaan maken.
Voor het visum moest ook nog wat geregeld worden, en hiervoor zijn we 's middags met Wim naar de vreemdelingendienst geweest.
's Avonds wilden we kennis gaan maken met de Surinaamse keuken. Dit hebben we gedaan bij een restaurantje aan de Surinamerivier.
Ik heb heerlijke kip met Pom en kousenbandjes gehad. Pom is een aardwortel en kousenband is een soort van sperziebonen.

En vanochtend was het dan zo ver... De 1e stagedag in SU! Na een kort gesprekje met zuster Sniphout, werden we naar onze afdelingen gebracht. Nienke staat op de CCU (hartbewaking), Esther op de prenatale poli en verloskamers en ik sta de komende weken op de couveuse- afdeling.
Ik werd rondgeleid door zuster Ans, een wat oudere Surinaamse zuster. Ze heeft me de units laten zien en de afdeling kort uitgelegd. Ik had afgesproken dat ik vandaag nog even mee zou kijken, zodat ik een overzicht van de werkzaamheden zou krijgen.
Er lagen denk ik wel zo'n 30 hele kleine schattige baby's op de afdeling. De collega's van de afdeling waren erg aardig. En er is momenteel nog een Nederlandse studente op de afdeling, die me ook het een en ander heeft uitgelegd.
Toen de dienst er bijna op zat werd er midden op de afdeling gebeden en daarna gezongen samen met alle collega's. Dit is schijnbaar een gewoonte van de afdeling. Zo leer ik het 'onze vader' misschien toch nog is ;-).
Tijdens de laatste voedingsronde heb ik een baby'tje de fles gegeven. Ze was heel schattig, met kleine zwarte krulletjes.
Kortom, een leuke eerste indruk van mijn stageplek voor de komende tijd!

Het leven in Suriname bevalt tot nu toe ook erg goed, het is erg gezellig met Nienke en Esther en het leven is hier relaxt. Ik denk dat het wel goed gaat komen deze 4 maanden!!

Bosi en Brasa,
Liza




  • 12 Februari 2014 - 07:53

    Suus K.:

    Klinkt goed! Nogmaals heel veel plezier en ik ga je uiteraard volgen via je reisverslagen :)

    X Suus K.

  • 12 Februari 2014 - 08:24

    Kelly:

    Hey lisa en vriendinnen,

    Geniet van deze ervaring....
    Veel plezier kelly huisje 52 kerkebogte

  • 12 Februari 2014 - 09:15

    Nance:

    Leuk zo'n verslag Liza! 'Gaaf zo tussen de baby's denk ik. Geniet van je verblijf daar en sla alle indrukken goed in je op zodat je er later als je oud en versleten bent nog over terug kunt mijmeren :)
    Gr Nance

  • 12 Februari 2014 - 09:35

    Lesley:

    Hey liza!
    Fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen in Suriname!
    Geniet van deze mooie ervaring!
    En ik ben zeer benieuwd naar je volgende reisverslag!
    Succes met je stage!

    Xxx lesley

  • 12 Februari 2014 - 10:11

    Tante José:

    Hoi Liza,

    Wat leuk om die eerste indrukken te lezen. Ja, ik geloof nu al dat je het daar helemaal gaat maken.Echt leuk, zo'n skon blonde met een pikzwart babietje op den erm. Heel veel lieve groetjes ook aan Nienke en Esther van ome Theo en tante José


  • 12 Februari 2014 - 11:42

    Jeanne:

    Klinkt allemaal goed Lieske, dat gaat helemaal goed komen daar. Dikke knuffel van Tess en Fem, Jeanne en Bram

  • 12 Februari 2014 - 11:53

    Brigitte Snoek:

    Fawaka Meiden,
    Fijn om dit gezellige verslag te lezen.
    Ik hoorde al van Peer en Wim dat het goed met jullie gaat.
    Alles netjes geregeld, fijn.
    No Spang dus in het ziekenhuis, doe het rustig aan.
    Enjoyyyyyy jullie stage en sprrek op tijd je vrije dagen af zodat je ook eens een tripje kunt maken.
    Tan Bun Bossie en Brasa Brigitte

  • 12 Februari 2014 - 12:54

    Mama:

    lieve Liza,

    Fijn dat je het goed maakt daar, geniet van je stage
    en alles wat je meemaakt daar.
    Ben beetje jaloers en krijg steeds meer zin om ook naar Suriname te komen.
    Nog effe wachten......

    succes met alles, groetjes ook aan Esther en Nienke,

    xxx mama , papa, Bram en natuurlijk dikke knuffel van Sjors,

  • 12 Februari 2014 - 13:02

    Jolanda:

    Hoi Liza,

    Leuk om te lezen! Wat gaaf dat je juist op zo'n afdeling mag starten.
    Ik heb er steeds meer zin in om alles zelf te komen bekijken!

    groetjes,
    Jolanda

  • 12 Februari 2014 - 16:16

    Steffi:

    Hee Lieske,

    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat! En wat een leuke stageplek!
    Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende berichtje!

    Groetjes, Steffi

  • 12 Februari 2014 - 19:54

    Jeanne:

    Heel mooi verslag .dat kun jij wel.Lekker genieten komen er ook nog foto,s van de Groetjes ook aan meisjes groetjes Jeanne

  • 12 Februari 2014 - 21:23

    Maria V.d. Borne:

    Hoi Liza,

    Fijn dat je het naar je zin hebt op de afdeling!
    Ik hoor en zie je nog wel op Skype :)

    groetjes, ook aan Nieke en Esther natuurlijk!

  • 12 Februari 2014 - 22:53

    Antoinette:

    hey Liza,

    wat fijn te horen dat je een goede start hebt gemaakt in Suriname! Klinkt tre bona en ik proef hier de sfeer die je zo mooi beschrijft. Leuk om zo jouw reis te volgen. Met je blonde lokken zul je nog heel wat bekijks hebben van de patiëntjes daar, haha.

    Fijne week, enne...wij blijven je volgen.

    Lieve groetjes, ook voor je vriendinnen, Jan en Antoinette

  • 12 Februari 2014 - 23:13

    Corrie:

    Hey Liza, leuk iets van je te horen. Al een beetje gewend zo te horen. We blijven je verhalen volgen, leuk! Maak er een hele fijne tijd van. Groetjes. Leo en Corrie

  • 12 Februari 2014 - 23:19

    Wiesje:

    Leuk om te lezen Lies!!
    Geniet ervan! XX

  • 13 Februari 2014 - 16:31

    Tante Annelies:

    Ha Liza,
    wat fijn dat de eerste indrukken zo leuk zijn,en n goei verslag Liza zo kunnen wij mee genieten van je stage. heel veel fun.knuffel van mij en de kiendjes

  • 13 Februari 2014 - 18:36

    Eline:

    Hee lieske!
    Wat leuk allemaal zeg! Het klinkt erg goed.
    Je staat op een leuke afdeling, zo als waar het leven begint, begint ook jou stage ;)
    Geniet ervan meid, en tot je volgende verslag!
    Xxx eline

  • 13 Februari 2014 - 18:53

    Karen:

    Hee liza,leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in Suriname!
    Leuk om zo bij de baby's te starten..
    xx fenne,Tijn,Tom en karen

  • 15 Februari 2014 - 16:37

    NIcky:

    Hoi Liza,

    Heel fijn om te horen wat je daar mee maakt. (tenminste een klein deel er van (denk ik)).
    Stage lopen bij baby's dat is voor veel studenten een droom en zal ook altijd een droom blijven. JIJ maakt het allemaal mee en nog wel in zo'n geweldige omgeving.
    Weet dat ik je verhalen en foto's blijf volgen.
    Pas goed op jezelf en elkaar ........................
    Motiveer, interesseer, communiceer en bovenal leer!
    Zo'n tijd komt nooit meer terug.....................

    Groet je,
    Nicky

  • 16 Februari 2014 - 16:06

    Susanne De Veth:

    Hee Liza!

    Wat een leuk verslagje heb je geschreven! Echt leuk om te lezen. Fijn dat je goed bent aangekomen en opgevangen daar. Gezellig met al die meiden in huis! Kan niet anders zeggen dan dat ik stinkend jaloers ben op je... Wat een mooie reis!
    Succes met het verzorgen van die kleine krullebollen en maak er een mooie tijd van samen. Geniet!!

    Liefs van je nichtje

  • 17 Februari 2014 - 08:32

    Lian Jansen:

    Hallo Liza

    Een mooi begin voor jullie samen, goed ontvangen en al een beetje wegwijs gemaakt. De eerste week zit er nu op en het gaat goed met jullie.
    Veel succes de komende week met werken en geniet er samen van!

    Groetjes Lian Jansen

  • 19 Februari 2014 - 21:41

    Gerard Koolen:

    Leuk verslag en al meteen op de goede plek!
    Zing, vecht, huil, bidt en bewonder deze mooie 4 maanden!

    Groetje Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 7710

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Suriname

Landen bezocht: