afgelopen 1 ½ maand in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu afgelopen 1 ½ maand in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu

afgelopen 1 ½ maand in SU!

Door: Liza van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Liza

26 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Zo dat was al even geleden dat ik een reisverslag heb getypt.
Ik heb de afgelopen maand dan ook niet stil gezeten. We hebben echt vanalles gedaan!
Ik zal voor het gemak maar bij het begin beginnen ;-)

Zoals ik de vorige keer vertelde stond er een leuk feestje op de planning, Holi Phagwa. Wat was dat leuk zeg! Het begon in de Palmentuin, waar we al onder werden gegooid met kleurenpoeder.
Iedereen deed eraan mee, van jong tot oud, het was een groot feest!
Daarna gingen we gekleurd verder naar het onafhankelijkheidsplein, waar later DJ Chuckie nog een showtje weg kwam geven. Top feestje!

Helaas ging de volgende dag de wekker alweer vroeg voor stage. Maar ’s avonds een grote meid, is ’s ochtends ook een grote meid.
De stage op de CCU was trouwens erg leuk! De collega’s waren erg gezellig en de cardioloog was aardig. Hij gaf veel uitleg en wilde ons echt wat leren. Hij liet veel denkwerk aan ons over tijdens de visite. Ik heb best wel wat over de verschillende hartaandoeningen geleerd en het ‘lezen’ van de hartmonitor met verschillende hartritmes. Het contact met de patiënten was leuk, nu kon ik gesprekken met ze voeren, wat ik voorheen op de couveuse niet kon. Het viel me wel op dat de Surinaamse zusters niet echt vaak een praatje maken met de patiënt, zoals wij dat gewend zijn.

In de weekenden hadden we ook weer wat tripjes gepland, omdat we toch wel wat meer van Suriname willen zien dan alleen het uitgaansleven van Paramaribo.
We zijn 28 maart een dagje naar Colakreek gegaan. Een kreek heeft een donkerbruine kleur en lijkt op cola, vandaar de naam. Het was een leuk relaxdagje met zijn drieën.
De volgende dag zijn we naar de Brownsberg geweest. Dit is een grote berg die aan het Brokopondomeer ligt. We hadden hier een wandeling naar de Ireneval gedaan, die best wel zwaar en steil was, maar wel mooi. Na de lunch zijn we nog een klein stuk naar de top gelopen waar we een schitterend uitzicht hadden over heel het meer! We hebben veel dieren gespot onderweg, zoals doodskopaapjes, kwatta apen en een luiaard.
Zoals verschillende van jullie al gezien hebben, zijn we daar ook geïnterviewd voor het NOS journaal. Haha wie had dat nou gedacht? Kom je de NOS tegen midden in de natuur van SU!

Na een leuke alweer laatste stageweek bij de CCU, begon 4 april onze vakantie. Met op 7 april de dag waar ik heel erg naar uit keek! De komst van Jorrit!!
Samen met Nienke was ik naar het vliegveld gegaan, om Jorrit en Wiek de vriend van Nienke op te halen. Het was erg fijn om hem weer te zien!
De twee weken dat hij hier was, waren helemaal vol gepland met tripjes. De 1e twee dagen hadden we fietsen gehuurd, zodat we de stad konden laten zien en ook het ziekenhuis. Verder hebben we vooral lekker rustig aan gedaan, zodat ze ook aan het tropische klimaat konden wennen ;-)

Donderdagochtend moesten we vroeg op om de trip naar de Voltzberg te gaan maken. De 1e dag bestond vooral uit reizen, eerst ongeveer 5 uur met een busje over een hobbelige bauxietweg en daarna nog 3 uur met een korjaal naar het eiland in het natuurpark van de Raleighvallen. Maar die hele reis was zeker de moeite waard. De volgende dag stonden we vroeg op om de Voltzberg te gaan beklimmen. Het was eerst een flinke, maar wel erg mooie wandeling door de jungle, waarna we uitkwamen op een plateau en de Voltzberg konden zien liggen. Op dat moment dacht ik echt moet ik die nog helemaal gaan beklimmen! De Voltzberg is een kale rots van zo’n 250 meter en erg steil. Maar het was zeker de moeite om hem te beklimmen, wat een mooi uitzicht hadden we daar! Echt heel mooi!
Na een vermoeiende dag kropen we dan ook tevreden onze hangmat in :) De 3e dag was een relaxdagje. We zijn naar de moedervallen gelopen en konden daar lekker afkoelen in het water. Later op de dag gingen we nog met de groep naar een afgelegen strandje waar we konden zwemmen en de jongens op piranha’s gingen vissen. Best een gek idee dat je in hetzelfde water aan het zwemmen bent, als waar de piranha’s gewoon zwemmen. We hadden geluk, want we hadden ook nog een rog gespot in het water. En overal zaten van die knabbelvisjes net als bij dr. Fish.
We hadden trouwens echt ontzettend veel dieren gespot deze trip; kwatta apen, doodskopaapjes, brulapen, piranha’s, tarantula’s (vogelspin), toekans, ara’s en nog een boa constrictor. Die grote wurgslang lag dood langs de kant op de terugweg. We hadden echt genoten! En het is best wel fijn om 4 dagen even geen telefoon te hebben en weg te zijn uit de bewoonde wereld ;)

Ik wilde met Jorrit ook graag naar Berg en Dal. Dit is een resort midden in de jungle, dicht bij het Brokopondomeer in de buurt. Het was fijn om even met z’n tweetjes weg te zijn. De volgende dag stond de kabelbaan op de planning, dat was wel gaaf. Naar de overkant van de Suriname-rivier sjezen door van een 35 meter hoge boom te springen!

Omdat we in deze twee weken zoveel mogelijk wilden doen, stond de volgende dag Galibi alweer op de planning. Dit is een plek helemaal in het noordoosten van Suriname, vlak bij de zee. We gingen hier met name heen om zeeschildpadden te kunnen spotten. Eerst zijn we met een bootje naar Frans Guyana gevaren, het buurland van SU. We zijn hier een kijkje gaan nemen bij St. Laurent, bij de gevangenis waar Papillon gevangen heeft gezeten. Ik vond het wel leuk om te zien dat Frans Guyana heel anders is als Suriname. Je ziet er meteen allemaal Franse auto’s rondrijden en het ziet er netter uit.
Daarna ging ons bootje verder naar de plek waar we zouden gaan slapen. Doordat we richting zee gingen waren er meer golven. We waren echt van top tot teen nat geworden. Maar dat was niet erg, want het was toch lekker warm. ’s Nachts zijn we een stuk verderop zeeschildpadden gaan spotten. Ook weer een erg gave ervaring! We hebben er zeker wel een stuk of tien gezien en eentje die nog eieren aan het leggen was.
En zaterdag was het helaas al zover, ik moest weer afscheid nemen van Jorrit! Maar ik ben wel blij dat hij nu heeft gezien hoe Suriname is en met name hoe ons leventje hier is.

Na die leuke twee weken vakantie, was het weer tijd om naar ’s Lands Hospitaal te gaan. Ik ben nu begonnen op alweer de laatste afdeling. De poli moeder en kindcentrum. Dit is een soort consultatiebureau. Het eerste weekje was leuk!

En nu ben ik aan het wachten totdat ons mam en Jolanda geland zijn! Hier kijk ik ook erg naar uit!
We gaan vanavond naar de Dijk, die komen hier optreden :)

Het is nu trouwens nog maar 6 weekjes… De tijd gaat echt snel!
Fijne Koningsdag nog allemaal daar in Nederland!

liefs, Liza

• 26 April 2014 - 17:16

Brigitte Snoek:

Fawakaaaaaaaaaaaa Liza,
    WAUWWWWWWWWWWWWWWW wat hebben jullie veel gedaan in die 2 weken en nu krijg je weer bezoek.
    Kei gaaf en wat zul je genieten.
    Blij te lezen dat de CCU goed bevallen is en nu moeder/kind, zal wennen zijn, speciaal omdat het er daar heel anders aan toe gaat dan bij ons.
    Maar geniet ervan en laat het maar een beetje langs je af gaan.
    Enjoy het bezoek van jullie Mam en Jolanda, ben heel benieuwd naar alle verhalen straks als jullie terug zijn.
    Maak er nog prachtige weken van en laat af en toe maar wat horen/lezen.
    Tan Bun en Bossie en Brasa
    Groetjes Brigitte

• 26 April 2014 - 19:23

Tante Annelies:

Ha liza wat een leuk verslag ,het volgende komt zeker van jullie Mam?
    Vandaag met t klein grut naar de koningsmarkt geweest alweer n hoop [speelgoed] erbij ,was gezellig veel bekende,op het terras,
    Leuk dat jullie naar consert van De Dijk gaan.
    Rieky en Jolanda n heel fijne tijd in Suriname.
    groetjes Annelies

• 27 April 2014 - 11:27

Corrie:

Liza, wat een leuk verhaal weer, en wat maken jullie veel mee, dit pakken ze nooit meer van je af! Nog een fijne stage en heel veel plezier met jullie mam. Heel veel groetjes.

Corrie

• 27 April 2014 - 11:43

Antoinette:

Fakawa Liza! Wat leuk om weer van je te horen! Zo komen we veel over Suriname te weten, met jouw mooie verhalen. Ik wens jou nog een hele fijne 6 weken toe daar! Genoten van De Dijk? En Rieky en Jolanda, alles goed verlopen met de reis. Ben heel benieuwd hoe zij het daar zullen ervaren. Heel veel knuffels voor jullie allemaal.

Antoinette

• 27 April 2014 - 12:48

Anneke:

Hoi Liza,

Ons Rieky en Jolanda zullen nu inmiddels wel gearriveerd zijn. Gisetren Koningsdag gevierd in Eindhoven, het was bomvol mensen, op verschillende plekken in de stad muziek. Hein is teruggekomen uit Engeland en ik ga vanmiddag naar een vriend die 65 jaar wordt. Zij gaan maandag een trip maken met de camper van 6 weken. Spaans kust, Porugese kust, Franse en Belgische kust en dan naar huis. Ben benieuwd. Maar jij hebt ook al veel gezien van Suriname zo te lezen, interessant en een wurgslang gezien, maar goed dat ie dood was. Ik ben nu oproepkracht receptioniste bij de gemeente Tilburg en heb de afgelopen weken 25 uur gewerkt, een aardig bedrag bij elkaar verdiend, dat voelt goed om weer eens mij eigen geld te hebben.
    Nou Liza, veels succes met de stage en geniet met van en met je moeder van dit interessante land! En je gaat nog naar Curacao, heb ik gehoord?? Ja als je toch in de buurt bent...
    Dikke knuffel van Anneke

• 27 April 2014 - 13:58

Wiesje:

Liessss! Ik mis je!!
    Ik kende het grootste deel van het verhaal natuurlijk al, maar wel erg leuk om weer te lezen. Geniet van je mams!!

Tot over 6 weken! :D

Bossie en Brasa,
    Wies

• 28 April 2014 - 22:55

Tante José :

Hoi Liza,
    Allereerst bedankt voor de leuke verjaardagskaarten voor Theo en mij. Mooi op tijd aangekomen. De taart houd je tegoed he!
    Wat een ervaring doe jij daar op! Bijna niet te geloven wat jullie allemaal hebben gezien.
    Ik ben heel trots op je dat je dit avontuur bent aangegaan. Dit neem je in je hele verdere leven mee. Hoe gaat het nu daar samen met jullie mam en haar vriendin?
    Ik denk dat ze ook heel trots op jou is en vooral als ze ziet hoe jij je daar zelf redt.
    Geniet samen van de mooie tijd daar en we zien elkaar over een paar weekjes, oké?
    Groetjes aan allemaal,
    Ook van ome Theo, Saskia, Koen, Niels en Esther
    En ik zal morgen opa de groeten van je doen.
    Tante José

(Ps Susanne zit op Tenerife)

• 12 Mei 2014 - 15:22

Mama:

Hoi Liza,

Heb net je verslag nog eens gelezen. En wij zijn vrijdag terug gekomen uit een ontzettend mooi Suriname.
    De mannen thuis waren weer blij mij te zien, een mooi verjaardagscadeautje voor je vader. Sjors reageerde erg cool.
    Wat hebben ook wij veel gezien, vooral de binnenlanden erg mooi. Snap dat jij het naar je zin hebt en veel wil zien.
    Vond het erg gezellig met jou , Nienke en Esther en natuurlijk mijn maatje ; Jolanda.
    Samen gegeten, op stap geweest en ons tripje naar Commewijne met Cor onze gids.
    Aapje gezien (die niet van blonde dames hield), dolfijnen, kaaiman vasthouden (help!) , landschildpadden. etc. etc.. Allemaal erg indrukwekkend.
    Paramaribostad ; erg druk en vol met auto's ; fietsen links was dan ook erg spannend.
    We hebben gezien dat jullie goed zitten te wonen in de Prinsessestraat, hebben onze ogen uitgekeken in het ziekenhuis waar jullie stage lopen. Grappig om jullie daar in uniform te zien, en zo thuis ,op je gemak. Aardige broeders en zusters. Allemaal relaxt.
    De babytjes allemaal even schattig op de couveuseafdeling.
    Nou Liza, nog een paar weken, gaat snel, veel succes en geniet op Curacau

Dikke kus van je moeder.