ons Surinaamse leventje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu ons Surinaamse leventje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu

ons Surinaamse leventje

Door: Liza van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Liza

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Wauw zeg, wat is het genieten hier! De eerste weken zijn echt voorbij gevlogen!
Maak je over mij dus maar geen zorgen ;-)

De eerste stageweek was wel best vermoeiend, omdat we nog niet echt tijd hadden gehad om aan alles te wennen. Maar het was ook erg leuk, want wat zijn de babies toch schattig en zo klein nog!
Ik mocht nog niet veel doen de eerste dagen, vooral meekijken en de kindjes temperaturen en verbroeken. Dat is een pamper verschonen op z’n Surinaams.
De Surinaamse zusters zijn allemaal erg aardig en geïnteresseerd. Ze stellen veel vragen over het leven in Nederland en over mijn opleiding. Iedereen is hier trots op hun land en zijn dan ook erg benieuwd wat je allemaal voor tripjes wilt gaan doen om Suriname beter te leren kennen.

Vrijdagmiddag begon ons weekend. Onze medestudenten die stagelopen in een ziekenhuis in Nickerie, kwamen dit weekend naar Paramaribo. Nickerie ligt aan de andere kant van Suriname, zo’n 4 uur rijden vanaf ons. We hadden afgesproken om te gaan uit eten bij ’t Vat, samen met Wim. Vervolgens hebben we kennisgemaakt met het nachtleven van Paramaribo, in Touché.
Na een lekker luierdagje op zaterdag, zijn we zondags naar het binnenland geweest.
Peer, de man van onze lerares Brigitte was nog een paar dagen in Suriname bij het huis wat ze daar aan het bouwen zijn. Omdat we alle drie nieuwsgierig waren, konden we hem natuurlijk niet naar huis laten gaan zonder hun huis te hebben bezichtigd. De weg er naar toe was erg mooi. We zijn even gestopt, omdat we aasgieren en een zeldzame koningsarend spotten.
Het huis lag aan de Brownsweg, vlakbij het Brokopondo meer. Het Brokopondo meer is ontstaan doordat er een stuwdam gebouwd moest worden voor de stroomcentrale. Alle dorpjes zijn onder water gelopen en het is een groot meer geworden. Je ziet over het gehele meer toppen van oude bomen en kleine eilandjes, wat eigenlijk bergtoppen zijn. Erg mooi om te zien! En het huis van Brigitte en Peer ook  Lekker rustig wonen daar! In het dorp hebben zij een hamburgertentje opgezet, Mac Nadya, waar wij er ook een van hebben geproefd, hmmmmmm…

’s Maandags begon de tweede stageweek. De zusters waren erg aardig en vroegen hoe mijn weekend was. Ze waren nieuwsgierig naar wat ik allemaal gedaan had.
En dinsdag konden we eindelijk onze fietsen op halen. Hier waren we blij mee, omdat we zo de stad beter konden ontdekken. Het was natuurlijk ook fijn om zo naar stage te gaan, want iedere keer met de taxi is ook wel een luxe ;-).
De stageweek verliep verder goed, het was gezellig met de collega’s en ik had best wel wat geleerd over de kindjes. Al vind ik het soms wel raar waarom een kindje wordt opgenomen, omdat er dan in mijn ogen niet echt complicaties zijn.
Aan het einde van de week werd ik door een collega meegevraagd om met een groepje op zaterdag naar het ‘binnenland’ te gaan. Esther en Nienke waren meteen enthousiast en wilde ook graag mee. De zuster had gezegd dat je voor je eigen eten moest zorgen, dus we hadden bedacht om iets typisch Nederlands mee te nemen. Zo stonden we op vrijdagavond appelflapjes te maken.
Het tripje begon al leuk in de stad zelf, maar ja wat wil je met een busje vol met gillende en lachende Surinaamse vrouwen haha.
We hebben heel de dag gehangmatteerd, gegeten en gezwommen aan een kreek bij Powakka, een indianendorpje. Het was erg gezellig en we hebben veel gelachen samen. Wat ik vooral leuk vond om te zien was dat het niet uit maakte wie je was, hoe je er uit ziet, of hoe oud je bent, iedereen had het leuk met elkaar.
Na dit relaxdagje zijn we nog op stap gegaan, want ja het was natuurlijk wel zaterdagavond ;-)

Morgen heb ik alweer mijn laatste stagedagje op de couveuse, want ik zou hier maar 3 weken blijven. Zo wat vliegt de tijd, als ik er nu over nadenk. Deze week hebben we een rustig weekje, omdat we dinsdag al vrij zijn geweest ivm de dag van de Revolutie en vanaf donderdagmiddag hebben we een week vakantie.
We hebben plannen om dan een trip van een aantal dagen naar het binnenland te maken. En komende vrijdag is Nienke jarig, feest dus!!!!

Al begint er bij jullie vanaf vrijdag ook een erg leuk feest! Daarom wil jullie allemaal een hele fijne CARNAVAL toewensen!
Ik zal kijken of ik ze hier ook zo gek kan krijgen om mee de polonaise te lopen ;-)

Bossi en brasa, xxxxx Liza

  • 27 Februari 2014 - 07:31

    Jennifer:

    Hoi liza wat fijn dat jullie het zo goed naar je zin hebben geniet ervan. Ik geniet van je verhalen en foto's :-)

  • 27 Februari 2014 - 09:37

    Suus K.:

    Hee lieve Liza,

    Echt zo leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wij zullen jou wel missen met carnaval maar als ik dat zo lees heb jij geen tijd om ons te missen ;) En dat is maar goed ook!

    Geniet van iedere minuut en blijf ons op de hoogte houden!

    Liefs, xx Suus K.

  • 27 Februari 2014 - 09:54

    Mieke:

    Hoi Liza

    wat leuk om je verhaal te lezen, als ik jong was zou ik het ook doen hoor.Wij zijn inmiddels verhuisd naar het dorp in Harmelen alles is mooi geworden. We hebben veel hulp gehad van heel veel familie en vrienden. Roel zal dit weekend voor t eest komen logeren. Geniet daar nog volop

    Liefs Theo en Mieke en de kids

  • 27 Februari 2014 - 10:15

    Anneke Koolen:

    Hoi Liza,
    Wat betekent brassi en brozo? Fijn dat je het zo geweldig naar je zin hebt, Liza. Morgen dus een verjaardag van je medestudente en volgende week ben jij zelf aan de beurt. Maak er maar een gezellig Surinaams feest van, want ze houden van lekker eten. Dat weet ik nog van de tijd dat Mariëtte in de Bijlmer woonde en naast hun Surinamers. Die vrouw stond de hele dag in de keuken en maakte allerlei lekkere dingen..
    Jij viert Carnaval dus in Suriname, geniet ervan! Vandaag weer naar opa als mantelverzorgster. Hij was stil tijdens z'n verjaardag, maar heeft er denk ik toch van genoten, bijna de hele familie is geweest en dat vindt hij heel fijn. Vandaag bloemkool en broccoli maken. Volgende week donderdag naar Dresden, een weekendje weg, ja ook hier is het leven goed..
    Nou Liza bedankt voor je leuke verhaal en de leuke foto's!
    Tot de volgende keer, xxx Anneke

  • 27 Februari 2014 - 11:36

    Brigitte Snoek:

    Fawaka Liza,
    Wat een heerlijk verhaal, fijn dat jullie zo genieten, groot gelijk.
    Gaan jullie komend weekend naar Knini Paati? ben heel benieuwd.
    Laat me even weten naar welek afdelingen jullie volgende week gaan? Ben heel benieuwd.
    Best leuk he in Powakka, heel anders bij de indianen he?
    Zo zie je goed alle verschillende culturen, heel goed van jullie.
    Nou Misis's enjoyyyyyyy komend weekend
    Tan Bun en bossie en brasa.
    Brigittte

  • 27 Februari 2014 - 14:52

    Danique:

    Leuk verhaal Liza!
    Fijn om te horen dat het zo goed gaat met jullie!
    Vanavond skypen!!:)
    xxxxxxxxxx

  • 27 Februari 2014 - 15:11

    Rieky Vd Ven:

    Hoi Liza,

    Fijn dat jullie het goed maken.
    Leuk al die foto's en alles wat je meemaakt en mag zien in Suriname.
    Geniet elke keer van jullie verslagen ( ook v Esther en Nienke).
    Hoop dat wij straks ook van alles kunnen zien eind april.
    Na alles wat je verteld en laat zien heb ik er steeds meer zin in.
    Morgen gezellige dag, alvast proficiat voor Nienke, vier daar ook een beetje carnaval.
    groetjes ook aan Nienke en Esther,

    mama xxxxxxxxxx


  • 27 Februari 2014 - 19:05

    Leo En Corrie:

    Hey Liza, wel een beetje anders daar dan Eersel, en de vogels zijn ook wat groter! Hele mooie foto,s en leuk dat je ons een beetje mee laat genieten. En de tijd zal zeker voorbijvliegen, maar heel veel genieten en succes op je volgende afdeling.
    Groetjes. Leo en Corrie

  • 27 Februari 2014 - 19:27

    Kirsten:

    Liza, wat een mooi verhaal weer en die foto's, zullen we ruilen wij daar en jij een weekendje carnaval hahaha..... de dametjes hier zijn er helemaal klaar voor, stonden vanmorgen al om half zeven klaar in de prinses/poezenpakjes. maak er een mooie week van en ben weer benieuwd naar je volgende verhalen....

    kusje van roos en kaat


  • 28 Februari 2014 - 12:39

    Mariette:

    Hoi Liza,
    mooi om te lezen dat je veel leert daar maar ook dat je de ruimte hebt om indrukken van het land en zijn bewoners op te doen.Hier kun je lang op teren! Geniet er vooral van
    Mis je het thuisfront ook een beetje of heb je daar geen tijd voor?
    Op welke afdeling gan je nu stagelopen?
    Alvast een fijne vakantie en een fijne verjaardag gewenst!
    Groetjes, Mariette

  • 28 Februari 2014 - 12:51

    Arianne V Sambeek:

    Hoi Liza, fijn dat je het goed naar je zin hebt. Het ziet er op de foto's ook erg mooi uit. Leuk om iedere keer je reisverslag te kunnen lezen. Het zal wel op je stage heel anders zijn dan hier, daar leer je weer van. Geniet nog maar even, en vier daar maar een beetje carnaval. Grtjes Arianne

  • 01 Maart 2014 - 14:20

    Susanne De Veth:

    Time flies when you're having fun! Leuk weer om te lezen Liza. Geniet van je 'vakantie'.

    Groetjes van de Verkuskoppe uit Langenbom ;)

    Ps: opa was blij met jouw leuke verjaardagskaart!

  • 02 Maart 2014 - 10:29

    Tante Mariet En Ome Jan:

    Hee Lieske,
    Geweldig zeg al die leuke belevenissen!! Jij moet straks hier in de Kempen echt afkicken, wij hebben hier alleen maar het Laarven en het Stokkels rivierke en het Schelle brugske zoals je weet. Vind je het niet jammer dat je nu al weer bij de baby's weg gaat? Dat is het enige wat ik mis sinds ik " vutter" ben. Maar op elke afdeling kom je voor mooie en interessante dingen te staan. Wij weten heel zeker dat je het daar naar je zin hebt, dat is te lezen, dus meiske ga zo doorrrrrr..
    Heel veel groetjes en een dikke kus van nonkel Jan en Tante Mariet.

  • 02 Maart 2014 - 12:59

    Annelies:

    Ha Liza,
    leuk verslag ik hoef me geen zorgen te maken dat je het niet naar je zin zou hebben [had ik ik nie verwacht] ik ga nu naar de carnavalsoptocht kijken, daarna met kleinkindjes naar de tent,hussakee met mijn ouw beentjes in de lucht.Liza een dikke knuffel van min

  • 03 Maart 2014 - 14:34

    Liza:

    Hallo allemaal!

    Ik vind het erg leuk dat jullie allemaal reageren op mijn verslagen! Erg leuk om te lezen!
    Tante Anneke, bossi en brasa betekent een kusje en knuffel ;-)
    Ik mis het vertrouwde Eersel natuurlijk wel! Maar ik heb hier ook veel te doen en genoeg afleiding.
    Deze week hebben we een weekje vrij en gaan we naar het binnenland, een paar dagen naar een Indianendorp, Isadou.
    En dan begin ik volgende week op de nieuwe afdeling. De CCU, is de hartbewaking/ cardiologie.

    Geniet nog van de carnaval voor degene die het vieren!
    Liefs Liza

  • 04 Maart 2014 - 08:45

    Jolanda:

    Hoi Liza,
    Wat geweldig om je verhaal te lezen en je foto's te bekijken. Ik verheug me er ontzettend op straks alles met mijn eigen ogen te kunnen zien! Ben heel benieuwd naar je ervaringen met het binnenland.
    Geniet er lekker van en succes op je nieuwe afdeling!

    Jolanda

  • 05 Maart 2014 - 10:02

    Franka:

    Hee Lieske, fijn dat je het goed maakt en ja wij horen niets anders dan hoe leuk het daar is. Jij maakt het allemaal mee en wij weten dat jullie daar genieten en veel levenservaring op doen. Leuk om over je te lezen en geniet ervan. Groetjes van ons allemaal x

  • 07 Maart 2014 - 13:24

    Tante Han:

    Hoi Liza

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een fijne dag van!
    Super dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
    Dikke kus, ome Cor en tante Han

  • 07 Maart 2014 - 14:31

    Tante Mariet:

    HEE HALLO JARIGE JOB,
    prefisjat mee uwe verjaordag,en da ge ur nog hil veul jaore be mengt krege! Vat ur mer inne op, da doen wij dan hier ok. PROOST
    Bossi en brava van nonkel Jan en tante Mariet.

  • 07 Maart 2014 - 19:53

    Eline:

    Heee Liza!

    Wauw! blijft leuk heel die verhalen zeg!
    Leuk dat die mensen ook zo geintereerd zijn in jullie en dat ze alles willen weten. Ook hele mooie foto's die je gemaakt hebt zo hebben wij er ook weer een beeld bij van wat je daar mee maakt en ziet haha ;)
    Vonden ze jullie appelflappen lekker? En weer een leuke plek waar je nu stage mag lopen! Ook wel weer spannend allemaal. Alvast heel erg veel plezier!

    En nog maals gefeliciteerd met je verjaardag! Daar drinken we er vanavond eentje op! ;)
    Have Fun meid! en tot het volgende verslag.

    xxx

  • 10 Maart 2014 - 08:13

    Lian:

    Hallo Liza

    Nog proficiat met je verjaardag, ik hoorde dat jullie samen er een leuke dag van gemaakt hebben.
    Fijn dat het zo goed gaat met jullie samen.
    Een mooie trip gemaakt en weer van alles gezien, mooie natuur en andere cultuur.

    Maandag weer aan het werk op een nieuwe afdeling, succes.

    Groetjes Lian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 967
Totaal aantal bezoekers 7721

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeerstage Suriname

Landen bezocht: