Isadou, de vakantie en een nieuwe afdeling - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu Isadou, de vakantie en een nieuwe afdeling - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ven - WaarBenJij.nu

Isadou, de vakantie en een nieuwe afdeling

Door: Liza van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Liza

13 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve allemaal,
Ja daar ben ik weer met een nieuw verhaaltje ;-)
Hoe gaat het met jullie? Flink gehost met de carnaval?

Ik heb het helaas dit jaar moeten missen, maar we hadden daarin tegen wel een lekker weekje vakantie. Pfff daar waren we echt aan doe!
Haha een grapje natuurlijk. Maar het was wel lekker om niks te ‘moeten’.

Zoals ik in het vorige verslag vertelde, zouden we een tripje gaan maken naar het binnenland. We hebben gekozen om een 3- daagse trip naar Isadou te doen.
Dinsdagochtend vertrokken we met veel zin en onze volgepakte rugzakken. De reis begon met een 3- uur durende autotocht naar Atjoni. Dit is de plek waar de weg op houd en je per korjaal verder gaat.
Na kennis te hebben gemaakt met onze gids Dorus, moesten we een half uurtje varen om bij het vakantie-eiland Isadou uit te komen. Het woord Isadou betekent in het Saramaccaans welkom.
De boottocht alleen was al genieten, wat een mooie natuur heeft Suriname! En het was erg leuk om onderweg de dorpjes te zien die aan de rivier lagen. Je zag mensen baden en de was doen in de rivier.
Op Isadou stond er een grote lunch op ons te wachten, met weer lekkere Surinaamse kip. Hierna zijn we in de sula gaan zwemmen. Dit is een soort stroomversnelling in de rivier. Nadat we afgekoeld waren hebben we het indianendorp Jaw Jaw bezocht. Interessant om te zien hoe de mensen daar leven. Maar tegelijkertijd ook wel raar om te zien. Sommige mensen wonen echt in een klein hutje, maar hebben wel een schotel op het dak om tv te kijken.
Hierna volgde weer een heerlijke maaltijd, aan eten zijn we deze 3 dagen dan ook zeker niet te kort gekomen!
Omdat we alle drie niet zo’n helden zijn vroegen we Dorus of er op het eiland ook nog enge dieren waren. Hij antwoordde doodleuk dat er in de bomen vogelspinnen zaten. Deze zijn we gaan zoeken en inderdaad we hebben er een paar kunnen vinden in de boom. Gelukkig verzekerde Dorus ons dat ze niks deden. Hierna gingen op pad met de korjaal om de volgende enge dieren in het donker te gaan spotten: kaaimannen.
Het duurde even, en net toen we terug wilde keren lag er eentje aan de kant van de rivier.

De volgende dag zijn we nog naar een aantal andere indianendorpjes gaan kijken bij Aurora. Ook leuk om te zien! Na nog lekker gezwommen te hebben, zijn we later in de middag een jungletour gaan doen.
Hier keek ik best wel tegenop, omdat ik bang was mijn grootste angst tegen te komen, namelijk de slang ssssss. Onze gids zei dat als je er zo bang voor was, je er zeker geen tegen zou komen. Toen we een half uurtje aan het wandelen waren kon ik me ook meer ontspannen gelukkig haha. We zagen een grote groep aapjes in de bomen springen. Ze waren helaas erg snel, dus echt goed hebben we ze niet kunnen zien.
De laatste dag was het nog even relaxen en genieten van de rust om vervolgens terug te keren naar de drukke stad. Wat een wereld van de verschil. Maar het was ook fijn om weer ‘thuis’ te zijn.

Alle drie waren we uitgeput van de trip en we zijn dan ook even gaan rusten, omdat we ’s avonds graag wilde gaan stappen. Het was donderdagavond, tijd voor Havanna Lounge en ik was om 00.00 jarig. Nien en Es verraste met al door Lang-zal-ze-leven te zingen! :-)
Ze hebben me ook verwend met leuke cadeautjes, ook van de onderburen. Een Surinamepakketje, dat bestond uit een handdoek, bonnen van de Steps (schoenenwinkel), fles Borgoe en nog meer leuke dingetjes.

En afgelopen maandag ben ik gestart op een nieuwe afdeling in het ziekenhuis. De CCU, dit is de hartbewaking/ cardiologie.
Het is wel even omschakelen, van kleine baby’tjes naar oudere mensen. Maar ik denk dat het wel meer mijn ding is. Ik zie meer uitdaging in deze afdeling.
Vandaag hebben we alweer de laatste dag van deze week. Daarna zijn we 4 dagen vrij. We lopen sowieso maar 4 dagen stage in de week. Maar komende maandag is er een Hindoestaanse feestdag, dus dan zijn we extra vrij. Dit is Holi Phagwa, google maar is ;-) Ik weet in ieder geval dat dj Chuckie komt.

Allemaal alvast een fijn weekend!
Gan tangi fi voor al jullie leuke reacties iedere keer weer,
liefs Liza

• 13 Maart 2014 - 10:41

Anneke Koolen:

Hoi Liza,

Het is deze week al constant mooi weer met 20 graden in de zon. Sávonds koelt het flink af want het is pas maart. Veel staat al in bloei, prachtig! De Surinaamse natuur is erg mooi zo op de foto's te zien. Jullie genieten, dat zie ik wel. Maar je stage op de hartafdeling is wel wat anders dan met babies!
    Het is geweldig dat jullie overal een kijkje mogen nemen. Je leert er veel van, en je hebt ook al wat Surinaams geleerd! Straks kun je voor je moeder wat lekkere recepten meenemen, dan komen wij een keer met de zussen lekker bij jullie eten! Ik ben nu als oproepkracht receptioniste bij de gemeente Tilburg bezig. een beetje saai, maar het brengt tenminste wat op! Afgelopen weekend zijn we 4 dagen in Oost-Duitsland geweest! Lekker weer en mooie stadjes, het eten was niet zo geweldig! Hein gaat daar volgende week met een bus en 40 mensen naar toe om de VW fabriek te bekijken.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje.
    Lieve groet, Anneke

• 13 Maart 2014 - 10:43

Wiesje:

Jeuj! Weer een verhaal van ons Lies!
    Het meeste had ik natuurlijk al gehoord, maar wel heel leuk om weer te lezen!

Succes vandaag nog op stage en alvast veel plezier bij DJ Chuckie!
    Enjoy the good life ;)!

Bossies en brassas

• 13 Maart 2014 - 16:43

Brigitte Snoek:

Fawaka Liza,
    Zijn jullie op de terugweg vanuit ISADU nog langs MAC NAYA geweest?
    Succes op je nieuwe afdeling maar dat komt wel goed.
    Wens jullie heel veel plezier met Holi Phagwa, trek oude T shits aan wat je kunt ze na het feest gewoon weggooien.
    Hyro, de vriendin van Wim, is ook weer in Paramaribo, zij weet wel de leuke plaatsjes waar het leuk feesten is, trouwens Wim weet het natuurlijk ook.
    Ben niet anders gewend!!!
    Tan Bun en bossie en brasa voor jullie alle 3.
    Peer en Brigitte

• 13 Maart 2014 - 18:27

Steffi:

Hee Lies,

Wat fijn om te lezen dat het goed gaat en dat je genoten hebt van de trip! Hopelijk heb je daar een super verjaardag gehad.
    Wat leuk om zo je verhalen te lezen. Nu ik Skype heb ontdekt gaan we elkaar zeker vaker zien;)
    Heel veel plezier nog daar!

Liefs, Steffi

• 14 Maart 2014 - 17:57

Rieky Vd Ven:

Hoi Liza,

Leuk weer een verslag van je. ziet er gezellig uit.
    Fijn dat jullie ook van alles mogen/ kunnen zien van Suriname.
    Mooie natuur en wat schattig die kindjes.
    Ben steeds benieuwder naar Suriname............

Succes met je stage en fijne dagen en maandag niet te ...........

groetjes, ook aan Esther en Nienke

• 14 Maart 2014 - 21:00

Corrie:

Liza, Eersel niet vergeten he! Jullie genieten volop zo te zien en maken veel mee, fijn dat de stage ook leuk is. Was weer een leuk verslag om te lezen. Tot het volgende maar weer. Xxxxxxxx

• 15 Maart 2014 - 08:55

Jolanda:

Hoi Liza,

Wat een leuk verslag weer! Fijn dat je zo veel kunt bekijken en meemaken.
    Voor ons komt het ook steeds dichterbij, heb er reuze veel zin in! Alleen op al die enge beesten zit ik ook niet zo te wachten.
    Ik ben nu al weer benieuwd naar je volgende verslag!
    Groetjes,
    Jolanda

• 17 Maart 2014 - 00:14

Susanne De Veth:

Hee nichtje, kom je nog wel terug naar NL?
    Wat een leuke foto's heb je weer gemaakt. Dat ziet er allemaal erg goed uit. Je verhalen zijn ook echt leuk geschreven (of had ik dat al gezegd?). Talentje!
    Lijkt me gaaf, dat Holi feest. Al weet ik niet wat dj Chuckie precies te maken heeft met een Hindoestaans feest... ;)
    Wat mag je doen, op de nieuwe afdeling waar je nu staat? Is het vooral meekijken of kun je ook echt wat doen?
    Veel plezier morgen op het lente-/nieuwjaarsfeest!! Dat gaat leuke foto's opleveren, kan niet missen.

Groetjes uit Langenboom

PS: hier alles goed. Lekker lenteweer gehad en hard aan het werk (rapporten schrijven pff..). Zat ik maar in Suriname op een bootje in de zon.. ;)

• 19 Maart 2014 - 07:27

Jennifer:

Hoi liza niet teveel spinnen op de foto's anders durf ik niet meer te kijken iiiieeee haha wel interessant oo cardiologie veel plezier nog gr Jennifer